Mediterranea

mediterranea_15_pressDrömmen om ett liv

Stockholm filmfestival 2015 slår upp sina dörrar idag tisdag den 10 november. I programmet trängs 190 filmer från mer än 70 länder och öppningsfilmen kunde inte vara mer rätt i tiden. Det handlar om den italienska filmen Mediterranea av Jonas Carpignano. En skildring av två vänners flykt från Burkina Faso till Italien, genom den Libyska öknen vidare över det livsfarliga Medelhavet.

Ayiva (Koudous Seihon) lever för dagen men drömmer om framtiden. Livet i Burkina Faso som han delar med sin dotter och syster har blivit ohållbart och han har bestämt sig för att göra den farliga resan mot Europa. Alla pengar han har går till att överleva färden och blir något över skickar han genast hem det. Hoppet är det som driver honom, hoppet om en inkomst, ett uppehållstillstånd och att få återförenas med sin familj i ett tryggt Italien. Efter hinder vi blivit vana att se på nyheterna i form av oärliga korrupta människosmugglare, alldeles för små gummibåtar och dygn på öppet vatten kommer Ayiva och hans vän Abas (Alassane Sy) faktiskt fram välbehållna. Det de möts av är dock inte vad de förväntat sig. Efter registrering blir deras nya hem ett skjul på en ödetomt och ett nytt helvete tar sin början, försöken att integrera sig i ett land med invånare som inte vill ha dem där.

Mediterranea håller sig väldigt lågmäld. Den tar inte ut svängarna utan skildrar vad Ayiva ställs inför och gör så relativt okommenterat. Kanske hade jag velat ha mer nyanser i berättelsen, en extra nivå, men då hade det å andra sidan blivit något annat. Den raka berättelsen är filmen och skådespelarna hjälps åt för att göra den rättvisa.

Det värsta med berättelsen i Mediterranea är att ingenting känns eller är påhittat. Det hade lika väl kunnat vara en dokumentär berättelse likt alla dem vi ser varje dag på TV. Som del av den privilegierade publiken kan jag inget annat än beskåda och få bekräftat allt jag redan visste. Ingenting är nytt och det är fruktansvärt. Människor drivs på flykt på grund av faktorer de inte kunnat rå för och har de tur att komma fram möts de av rasism, främlingsfientlighet och inhumant bemötande. Det är inte på filmen det händer, det är överallt runt omkring oss.

Vi på Kojojsch kommer som tidigare år bevaka årets festival och rapportera i form av recensioner, intervjuer och podcasts. Mediterranea är en värdig öppningsfilm och jag hoppas på många guldkorn fram till sista dagen söndag den 22 november.

Jonas Appelberg

Jonas Appelberg